Bergen Dykkeklubb

En av Norges triveligste dykkeklubb siden 2004

OPPRINNELSE :

Bergen Dykkeklubb ble stiftet 11. mai 2004 av dykkere med tilknytning til Nemo Classic Diving dykkesenter.

De første femten årene, frem til april 2019, var navnet til klubben «1Dykkeklubb».

I april 2019 ble det på ekstraordinært årsmøte vedtatt at klubbens navn skulle endres til nåværende navn Bergen Dykkeklubb som et ledd i arbeidet med å profilere og markedsføre klubben på en tydeligere måte for alle dykke interesserte i hele Bergen og omegn.

Klubben har fra starten slitt ut flere dykkerbåter av typen RIB/Zodiac. Nåværende båt er en hurtiggående 32 fots med vannjet og godt tilrettelagt for bruk til dykking som ble kjøpt i 2015 .

TRYGG KLUBB FOR ALLE og MED TYDELIG SOSIAL PROFIL :

Bergen Dykkeklubb har alltid vært en sosial klubb med en tydelig familieprofil for sportsdykkere fra 12 år og oppover. Det har alltid blitt lagt sterk vekt på å tilby trygge rammer for alle som er med på klubbturene, uavhengig av om må kommer rett fra grunnkurs eller om man har dykket i mange år.

Bergen Dykkeklubb har nærmere 80 medlemmer, hvorav omtrent 40% er kvinner, og er stolt over å være en av de største og mest aktive dykkeklubbene i bergensområdet.

Bergen Dykkeklubb tar sikkeheten på alvor, derfor er det ALLTID dykkeleder igjen ombord i båten når det er dykkere i vannet slik at båten opereres og eventuelle situasjoner som oppstår kan håndteres på en rask og trygg måte.

I tillegg tilbyr klubben handicapdykking med ledsager, arrangerer sosiale helgeturer hvor dykking står i fokus, arrangerer både innenlands- og utenlands dykkereiser

Hvert år tar klubben del i eller arrangerer egne aksjoner hvor det marine miljøet under vann ryddes for avfall, søppel og tapte fiskeredskaper.

Flere av klubbens medlemmer er dyktige undervannsfotografer og deler mange av sine flotte bilder på klubbens Instagramprofil.

Bergen Dykkeklubb er medlem av Norges Dykkeforbund, NDF, og flere av klubbens nåværende og tidligere medlemmer har / har hatt sentrale tillitsverv i forbundet.

KLUBBAKTIVITETER :

Klubben holder høy aktivitet hele året med faste dykketurer med egen hurtiggående båt tre ganger i uken (onsdag, lørdag og søndag).

Hvert år blir det arrangert 2-3 sosiale helgeturer hvor dykking står i fokus. Da leies lokaler for overnatting og eventuelt passende dykkerbåt dersom klubbens egen båt ikke kan benyttes. Turene har de siste årene gått til Bøvågen på Radøy og Nautnes i Øygarden.

DYKKERBÅT :

Klubben eier sin egen hurtiggående 32 fots båt som har fast båtplass i en av marinaene i Alvøen.

Båten er utstyrt med en Yanmar 6LYA-STD innenbordsmotor som yter i overkant av 300HK  og fremdriften skjer via båtens Hamilton vannjet, noe som gjør båten ideell som dykkerbåt da dykker i vannet ikke trenger å være redd for eventuelle skader fra en roterende propell.

Båten har sitteplasser til 10 dykkere + båtfører/dykkeleder. I akterkant av styrekonsollet er det et stort dekksareal hvor det er plass til alt dykkerutstyret og helt akterut er det montert en nedfellbar trapp for enkel ombordstigning etter dykket.

Inntil våren 2019 brukte klubben Nemo Classic Diving som utgangspunkt for sine faste klubbturer siden dykkerbåten(e) i alle år lå fortøyd like i nærheten.

Da Nemo i mars 2019 flyttet sine lokaler fra Gravdal til lokaler i Damsgårdsveien ved Puddefjorden like utenfor Bergen sentrum var det naturlig for klubben å se på ny plassering av dykkerbåten.

For å ta vare på og videreutvikle klubbmiljøet som hadde blitt bygget opp gjennom de første 15 årene med frivillig innsats ble det besluttet å flytte båten og oppmøte plass for klubbturene til Alvøen i Bergen vest. Dette gir klubben et bedre utgangspunkt til å dekke enda flere av de mange flotte dykkestedene i Hjeltefjorden, spesielt sørover i Vatlestraumen og Kobbeleia.

KLUBBLOKALE og KOMPRESSOR :

I 2020 fikk klubben endelig et fast tilholdssted i form av et egnet klubblokale i en av bygningene som utgjør gamle Alvøen Papirfabrikker, bare noen hundre meter fra flytebryggene klubben får benytte som oppmøte plass for klubbturene.

Samtidig fikk klubben kjøpt og installert en brukt Bauer luftkompressor, V-15 Verticus 2, luftfyllepanel fra Lennart & Wagner og luftbank med 3 stk 80l à 300 bars flasker samt Nitrox Blender.

Dermed kan klubben tilby sine medlemmer luftfylling, av både vanlig luft og Nitroxluft opptil 40%, i forkant / etterkant av klubbturene.

Dette vil gi klubbens medlemmer et naturlig samlingspunkt både før og etter dykkingen. Noe som forhåpentligvis vil bidra ytterligere til å styrke det sosiale samholdet i klubben.